July 30, 2009

..yang membekas dlm hatiku..

Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripada kamu dan janganlah melihat kepada orang yang lebih tinggi daripada kamu. Yang demikian itu adalah lebih baik untuk tidak meremehkan nikmat Allah yang dikurniakan kepadamu.”

Sumber: cendawankulat.wordpress.com

Sudah lama aku cari hadis ini..

Selama ni cuma dengar2 saja dr org yg menyampaikan kpdku..dari ceramah..dari program tv..dari pensyarah2 kolej dll..tapi akhirnya aku jumpa jg ayatnya yg lengkap..

Ya, ia adalah hadis Rasulullah SAW yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah..

Bila terasa lemah dan rasa kekurangan dlm sesuatu..aku selalu teringatkan ayat-ayat ni..(masa tu belum cukup arif lagi ttg hadis2 ni..jadi, panggil ayat2 jelah..) sesuatu ayat yg didengar oleh telingaku ini, asalkan ia bagus dan sedap didengar, aku akan ambil dan simpan dlm koleksi..tapi ayat atau lebih tepat lg hadis ni..amat membekas dlm diriku..

Sebab apa membekas?sebab bila tengah susah atau sedih, ayat2 ni yg memujuk hatiku..hatiku berbisik..

“Jika kau skrg tengah sedih, ada orang lain yg lebih sedih drpd kau”..

“Jika kau tgh susah, ada org lain yg lebih susah drpd kau..”

“Jika kau makan hanya berlaukkan nasi dan telur goreng, ada org lain yg hanya berlaukkan kicap dan garam.."

“Jika kau bersusah payah ke sana ke mari menaiki bas, ada org yg lbh payah drpd kau..hanya mampu berjalan kaki..”

Dalam versi yg lain:

“Jika kau sedang menaik kereta yg kecil, bersyukurlah kerna masih ada kereta..kerana ada org lain hanya mampu naik motor..berpanas berhujan..tapi kau blh selesa sebab dilindungi bumbung kereta.."

“Jika kau sedang naik motor pula, bersyukurlah kerana ada org hanya mampu naik basikal..perlu gunakan kudrat kakinya utk menggerakkan basikal tu..kau?..Cuma perlu menekan suis enjin..nah..motor pun dihidupkan.."

Bisikan ayat2 di atas ni semuanya untuk apa? Tak lain tak bukan..untuk memujuk hati agar tidak berasa sedih dan malang..malah dpt muhasabahkan diri agar sentiasa bersyukur dgn nikmat yg dikurniakan Allah Swt..

No comments:

Post a Comment